Samling for første kull i utdanningen Digitalisering og prosessteknikk

Første kull i utdanningen Digitalisering og prosessteknikk møttes i fagskolens lokaler i Herøya næringspark denne uka. Første dagen besøkte de Pavels Innovation for å lære om prototyping, industridesign og 3D print.

Pavels Innovation AS er en totalleverandør av serviceløsninger i multidisiplinære produktutviklings løp fra design til produksjon. De påtar seg design og utviklingsoppdrag oppdrag i deler av – eller hele prosessen. De har en lang rekke prosjekter med ulike utfordringer bak seg, og jobber med mange ulike typer produksjonsteknikker. Bedriften er samlokalisert med ProtoFab AS (industriell 3D-printing) og med deres søster organisasjon Grepi Plast AS som gjør sprøytestøping og sammenstilling.

I dag, fredag 3. juni, skal klassen besøke ammoniakkfabrikk N2 og lære om den digitale tvillingen, som er en simulator der prosessteknikerne trener på å bli gode til å håndtere alle typer mulige hendelser.

Til høsten skal studentene jobbe med Den digitale fabrikken. Det er et mini prosessanlegg med avanserte teknologiske løsninger. Anlegget er laget slik at det skal kunne videreutvikles. Her blir det mye læring rundt digital kommunikasjon, sensorteknologi, AR/ VR - teknologi, digitalisert vedlikehold, med mer. Hensikten er at de skal kunne utprøve og forstå hvordan de i egen bedrift skal kunne bidra til mer stabil produksjon og færre produksjonsavbrudd.

Da vil det bli viet mye tid til prosjektarbeid med veiledning.

Studenter i aktivitet
kamera