Koronasituasjonen - hva gjelder nå?

Smittekurven peker rett opp i Norge, men omikron gir mindre alvorlig forløp og myndighetene ønsker mindre karantene i samfunnet. Hvis du har en koronasyk person hjemme, må du ta en ny hjemmetest hver dag. Reglene nå er at du skal teste deg så raskt som mulig, og med negativ test på dag syv kan karantenen avsluttes.

Det skilles mellom nærkontakter som er husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære til den som er smittet, så som kjæreste eller bestevenn, og øvrige nærkontakter. For husstandsmedlemmer skilles det også mellom vaksinerte og uvaksinerte.

Alle som har fått oppfriskningsdose av koronavaksine for over en uke siden er unntatt smittekarantene hvis en tester seg (raskest mulig og tester seg ut etter 7 døgn)

Har du vært i kontakt med kolleger, medstudenter eller hatt besøk som viser seg å være smittet, er det nye regler. For såkalte «øvrige nærkontakter» har ikke lenger plikt til smittekarantene, men anbefales å ta en koronatest på dag 3 og dag 5 etter nærkontakten.

Til deg som er husstandsmedlem eller tilsvarende nær

• Er du husstandsmedlem eller tilsvarende nær (som kjæreste eller bestevenn) har du plikt til karantene i 10 døgn. Dette gjelder også barn.
  • Du skal ta en test så snart som mulig. Karantenen kan avsluttes ved negativ test etter 7 døgn. Testene kan være selvtest, hurtigtest tatt av helsepersonell eller PCR-test.
  • Dersom du får symptomer, skal du holde seg hjemme og teste deg. Dette gjelder uavhengig av vaksinasjonsstatus.
  • Hvis du tester positivt, må du være i isolasjon og du må ta en bekreftende prøve på teststasjon. Se Til deg som må i isolasjon
  • Karanteneplikt gjelder ikke for husstandsmedlemmer og tilsvarende nære som:
    • Har gjennomgått covid-19 de siste 3 månedene
    • Har fått oppfriskningsdose (boosterdose etter fullvaksinering) for minst 1 uke siden dersom man tester seg daglig med hurtigtest eller annenhver dag med PCR i 7 døgn etter kontakten.

Til deg som er øvrig nærkontakt

• Du regnes som øvrig nærkontakt dersom du har vært i kontakt med den smittede fra 2 døgn før de fikk symptomer eller positiv test hvis de ikke har symptomer, og en har vært nærmere enn 2 meter i mer enn 15 minutter.
  • Du har ikke plikt til karantene.
  • Du anbefales test dag 3 og 5 etter siste nærkontakt. Testene kan være selvtest, hurtigtest tatt av helsepersonell eller PCR-test.
  • Du bør følge med på helsetilstanden din og om du får symptomer i 10 døgn. Alle bør ha lav terskel for å teste deg selv ved milde symptomer.
  • Tar du en selvtest som blir positiv, må du være i isolasjon og du bør ta en bekreftende prøve på teststasjonen. Se Til deg som må i isolasjon

Se mer informasjon på FHI og HelseNorge

Undervisning ved Fagskolen som gjelder til og med uke 5

• Nettklasser på tekniske fag med samlinger skal ha digital undervisning på samlingene
  • Heltid og deltidsklasser på tekniske fag (Porsgrunn og Horten) skal ha fysisk oppmøte med tilstedeværelse
  • Maritim utdanning skal ha fysisk oppmøte med tilstedeværelse
  • Helseutdanningene skal ha fysisk oppmøte med tilstedeværelse
  • Kjøkken- og restaurantledelse vil gjennomføre samling digitalt.

HOLD AVSTAND, IKKE MØT OPP OM DU HAR SYMPTOMER OG TA VARE PÅ HVERANDRE