Smart automasjon for elektriker

Fagskolen Vestfold og Telemark har i samarbeid med elektrobransjen utviklet en ny del- utdanning vi kaller Smart automasjon for elektriker. Denne utdanning er basert på offentlig godkjent læreplan i automasjon og tema fra fagskoleutdanning i digitalisering og bygningsautomatisering. Da du allerede er elektriker, trenger du ikke bruke tid på å lære fagstoff du allerede har dokumentert. Det vil senere være mulig å melde seg opp til den praktiske delen av fagprøven, og ta denne på Den digitale fabrikken på Herøya. Kurset er et samarbeid mellom Telemark Fylkeskommune og Fønix.
I samarbeid med fønix og Telemark fylkeskommune

Gå fremtiden i møte med fagbrev innen automatisering og grønn kompetanse

Kravene til kompetanse rundt automatisering og digitalisering bare øker. Derfor starter vi høsten 2023 en opplæring i automatisering med et spennende faglig innhold som skal gi en elektriker tilstrekkelig kompetanse til å melde seg opp til privatist eksamen (Vg2 og Vg3) i automatiseringsfaget.

I tillegg til denne teorien vil vi bygge videre på det nyeste innen smarte sensorer-IOT, skyløsninger og annen smart teknologi som vil forenkle og forbedre vår hverdag. I utdanningen inngår faglig innhold om det grønne skiftet og nye energiformer som batteriteknologi, hydrogen, ammoniakk, biogass, solenergi og vindkraft. På denne måten vil deltakerne få et godt faglig løft innen industri- automatisering, bygg- automatisering, nettverk, digitalisering og elektronisk kommunikasjon. Derfor vil studentene lære om både industriell automatisering og bygningsautomatisering.

Undervisning

Utdanningen består av både undervisning på nett, og praktiske øvelser ved fysisk tilstedeværelse på fagskolen. Undervisningen vil gå på nett en kveld i uka fra kl.  17, den digitale undervisning vil bli tilgjengelig i opptak. I tillegg til dette vil det bli oppmøte to lørdager på høsten og to lørdager på våren i Den digitale fabrikken på Herøya og lokale automatiserte/ digitaliserte bedrifter.  Her skal det gjennomføres praktiske øvelser der studentene kan prøve ut teorien i praksis.

Smart automasjon for elektriker

Basisferdigheter med HMS

• Grunnleggende digital kompetanse
  • Det grønne skiftet