Energirådgiver for byggebransjen

Fagskolen presenterer et modulbasert bransjeprogram bestående av tre moduler vektet til fem studiepoeng per modul. Utdanningen er gratis, og målgruppen er stor.

Modulene er nettbaserte og består av syv nettsamlinger på dagtid. For høsten og våren 23/24 blir nettsamlingene lagt til mandager fra klokken 14:00 - 17:00. (Se detaljert oversikt nederst på denne siden).

Høyere strømpriser og uforutsigbarhet i strømmarkedet gjør at næringsliv og private trenger økt kunnskap om egen energibruk. Dette bransjeprogrammet legger opp til at deltakerne skal kunne gjøre egne energivurderinger og se på muligheter for endringer i byggenes utforming og drift.

Utdanningen kvalifiserer deg til å gjøre energikartlegging av næringsbygg, og energimerking av private husholdninger.
Illustrasjonsbilde: Lyspære med plantevekst.

Grønn kompetanseheving

Vi har med oss de fremste teknologimiljøer som jobber med effektiv energibruk og økonomiske besparelser i næringsbygg og boliger. Dette for å sikre at du får fersk og oppdatert kunnskap. Fullført utdanning gir mulighet til å søke om godkjenning som energirådgiver i Enova sitt register

Tre utdanningsmoduler

Bransjeprogrammet er delt i tre utdanningsmoduler på fem studiepoeng.

Modulene vil gi en innføring i definisjoner, nasjonale krav, energibruk i bygninger, og en grunnleggende forståelse av energiberegning ved bruk av programmet Simien. Videre vil modulene gi innføring og kompetanse innen krav til energibruk i bygninger, og et innblikk i tekniske løsninger for fremtidens bygninger.

Hvem er utdanningen for?

Utdanningen som Energirådgiver er rettet mot ansatte i byggeforetak, byggdriftere, saksbehandlere og andre med erfaring og interesse for fagområdet. Utdanningen er i tillegg åpen for rådgivere, forretningsutviklere og eiendomsforvaltere som har et ønske om å styrke sin forretningsvirksomhet knyttet til markedsføring av energiløsninger og -tjenester. Vi oppmuntrer alle som er interessert i fagområdet til å søke om studieplass, uavhengig av bakgrunn.

Søkere uten formell fagskoleutdanning kan laste opp dokumentasjon på annen erfaring og/eller utdanning, og søknaden blir realkompetansevurdert av fagskolen.

Undervisningsplan

ENERGIRÅDGIVER BYGG 1-24
Alle mandager( 14:00 - 16:00) Modul 1 (Rammebetingelser og bygningsfysikk)
8. apr. Oppstart, gjennomgang av innhold
15. apr. Definisjoner, uttrykk, terminologi
22. apr. Bygningsfysikk
29. apr. Oppvarming, kjøling, ventilasjon og inneklima
6. mai. Energikrav i tekniske forskrifter
13. mai. Introduksjon til oppgave
Alle mandager( 14:00 - 16:00) Modul 2 (Energiberegning og energimerking)
27. mai. Krav til energiattestering
3. jun. Energiberegning SIMIEN
10. jun. Energiberegning SIMIEN
17. jun. Veiledning til oppgaven
12. aug. Energiberegning SIMIEN
19. aug.  Energimerkeordningen
26. aug. Energiattest og opplasting
Alle mandager( 14:00 - 16:00) Modul 3 (Framtidige energikrav i bygg)
2. sep. Framtidige energikrav på eksiterende bygg
9. sep. EU-direktiv for oppgraderinger av eksisterende boliger.
Veiledning til oppgaven
16. sep. ENOVA