Anskaffelse av PC og øvrig utstyr

For tiden er kravet at studentene anskaffer seg egen bærbar Pc utstyrt med Windows 10 eller et nyere operativsystem.
key

Krav til bærbar PC

Vi anbefaler å bruke PC i stedet for Mac og Chromebook, fordi det kan by på problemer med kompatibiliteten i en del programmer vi bruker i utdanningene våre.

Merk!
For maritime studier er det, for nye kull fra høsten 2021, krav til å benytte PC på grunn av kompatibilitet med læringsplattform og programmer som benyttes i undervisningen.

Øvrige spesifikasjoner for de respektive faglinjene er følgende:

Spesifikasjon

Helsefag

Tekniske fag
(Bygg,maskin,elektro og maritim)

Kurs

Prosessor

Intel Core i3 eller tilsvarende

4 GB Ram

Intel Core i5 / i7 eller tilsvarende

8/16 GB Ram (bygg/maskin/maritim)

16 GB Ram (elektro)

Intel Core i3 / i5 / i7 eller tilsvarende avhengig av type kurs

Materialliste

Ytterligere utstyr er hodetelefoner med støyreduserende mikrofon og videokamera som enten er integrert i datamaskinen eller eksternt. Utenfor skolen må studentene ha tilgang til internett med minimum hastighet tilsvarende et mobilt 4G nettverk. Når det gjelder PC programmer får studentene tilgang til Office 365 i studieperioden. Et antivirusprogram må benyttes og det anbefales at «Windows Defender» brukes da dette programmet allerede er integrert i Windows 10 eller nyere .

Kalkulator

Grunnet noe ulikt undervisningsmateriell på våre to studiesteder bruker studiested Horten Casio FX CG50, mens studiested Porsgrunn bruker Casio FX-9860GIII. Men før du starter på studiet, kommer du langt med en du kanskje har fra før. Du kan teste med følgende regnestykket om kalkulatoren er grei å bruke: Hvis regnestykket 1+2x3 blir 7 kan du trygt bruke kalkulatoren du har. Viser derimot kalkulatoren 9 er den lite egnet, fordi den bruker en annen regnerekkefølge enn det vi gjør i matematikk.