Ekomtekniker

Ekom-feltet har behov for fagpersoner med oppdatert kunnskap på den seneste utviklingen i bransjen. Vår utdanning vil utruste studentene med evnen til å planlegge, installere, og vedlikeholde avanserte Ekom-nettverk. Ta steget inn i et fagfelt som er avgjørende for vår digitale fremtid, og bli en del av et profesjonelt og inkluderende fagmiljø!
Illu

Elektrobransjen trenger spesialister

Fra å være en sektor hvor kun autoriserte installatører hadde tillatelse til å montere telefoner og telefax, har ekom-faget ekspandert til å bli en integrert og uunnværlig del av infrastrukturen og systemene i moderne bygg. I dag utgjør Ekom-faget omtrent halvparten av den tekniske delen av infrastrukturer i nye byggeprosjekter, og fagpersoner må ha kompetanse på alt fra brebånd- til mobilnett.

Du som jobber med planlegging, installering og vedlikehold av Ekom-nett har en kritisk rolle for samfunnets fremtidige teknologilandskap. Som en spesialisert fagarbeider innenfor Ekom vil du ha gode utsikter for vekst og utvikling i fremtidens arbeidsmarked.

Som første fagskole i landet tilbyr vi en spesialistutdanning innen Ekom.

Nettbasert

Alle modulene blir undervist som nettbaserte samlinger. Du vil i god tid før studiestart få tilgang til vår læringsplattform hvor læringsressurser og digitalt klasserom blir gjort tilgjengelig for deg.

Modulbasert utdanning

Utdanningen er modulbasert og består av seks moduler. Du kan velge å melde deg på hele bransjeprogrammet (alle seks moduler) eller du kan melde deg på en modul av gangen. Kun deltakere som gjennomfører og består alle seks modulene får utskrevet diplom som Ekom-tekniker, øvrige deltakere får karakterutskrift etter gjennomført modul. Søkere som ønsker å ta alle modulene vil bli prioritert i søknadsprosessen. For å få opptak til modul 6 og prosjektoppgaven, må du ha gjennomført alle tidligere moduler i utdanningen.

Klikk på modulene for å utvide.

Module Overview

Modul 1 - Ekom infrastruktur

• Relevante forskrifter og standarder
  • Oppbygging av bredbåndsnett
  • Digital kommunikasjon
  • Grunnleggende om mobilnett
  • Prosjektering av innvendig infrastruktur, NEK 701
  • Krav til dokumentasjon

Modul 2 - Fiberoptiske systemer

• Grunnleggende om fiberoptiske systemer
  • Prosjektering av fiberoptisk infrastruktur
  • Krav til testing og dokumentasjon
  • Spesifikasjon og kvalitetssikring, NEK 702
  • Bredbånds infrastruktur
  • NEK 399

Modul 3 - Trådløse nett og styringssystemer

• Planlegging av trådløse nettverk
  • Styringssystemer
  • SRO, integrering (signal, regulering og overvåking)
  • ITB (integrert tekniske bygningsinstallasjon)
  • IoT, sensorer og bruksområder

Modul 4 - PoE, IoT og datasikkerhet

• PoE, fjernmatingssystemer
  • Datasikkerhet
  • Batteri, UPS
  • Jording, EMC
  • KabelTV og antenneteknikk
  • IoT del 2

Modul 5 - Alarm- og velferdsteknologi anlegg

• Alarmanlegg, planlegging, drift og vedlikehold
  • Velferdsteknologi, generelt om teknologi løsninger
  • Trygghetsalarm
  • Teleslyngeanlegg
  • Automatiske Innbrudssalarnanlegg (AIA)
  • ITV-anlegg
  • Signalanlegg

Modul 6 - Prosjektoppgave

• Prosjektoppgave

Opptakskrav

Utdanningen passer for alle som arbeider innen Ekom-faget. Det er en fordel med teknisk utdanning og fagbrev som:

• Elektriker
  • Automatiker
  • Signalmontør
  • Telekommunikasjonsmontør
  • Energimontør

Søkere uten fagbrev, men med realkompetanse er velkommen til å søke.