Hopp til hovedinnhold
Avslutning eldrehelse 2025

Det første kullet med helsefagarbeidere har fullført vår nye og fleksible eldrehelseutdanning!

Onsdag 11. juni ble en viktig milepæl for helsefagarbeidere i Notodden og Midt-Telemark markert: 13 studenter har nå fullført en helt ny fagskolegrad i eldrehelse.

Målet har vært å øke helsefagarbeidernes kompetanse i møte med de komplekse helseutfordringer som eldre pasienter ofte har. Utdanningen, som er blitt til gjennom et samarbeid mellom Fagskolen Vestfold og Telemark og Fagskolen Aldring, ble realisert takket være prosjektmidler fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.

Fagskolene har tilbudt ni ulike moduler fordelt på sentrale temaer som personsentrert omsorg, geriatrisk sykepleie, velferdsteknologi, palliasjon, demens, utfordrende atferd, miljøbehandling, hverdagsmestring ve angst og depresjon hos eldre, samt rusproblematikk og kvalitetsutvikling. En komplett fagskolegrad på 60 studiepoeng bygges opp av tre obligatoriske og tre valgfrie moduler, slik at utdanningen kan tilpasses både arbeidsplassens og studentenes egne behov

Utdanningen har vært fleksibel, med nettbasert undervisning og to fysiske samlinger for hver modul – samlingene har funnet sted i Notodden eller Midt-Telemark. Hver modul har gått over 10-12 uker på deltid, slik at det har vært mulig for deltakerne å kombinere studiene med jobb. Kompetansen gjør helsefagarbeidere rustet til å ta utvidet ansvar og flere oppgaver i en bransje der oppgavedeling og kompetanseheving er sterkt anbefalt, blant annet i helsepersonellkommisjonens rapport (NOU 2023:4 – Tid for handling).

Avslutningstalen malte et levende bilde av reisen studentene har vært med på:

Det var en gang, i landet mellom fjell og fjord, at noen kloke hoder og varme hjerter bestemte seg for å skape et nytt eventyr. Ikke et eventyr om prinsesser i tårn eller troll under bruer, men et eventyr om kunnskap, omsorg og mot, rettet mot en helt spesiell gruppe helter: de eldre blant oss, het det i talen. Den beskrev helsefagarbeidernes ferd gjennom krevende moduler og samlinger, og hvordan de underveis fant «skatter i form av ny kunnskap».

Utdanningen og resultatet i form av kompetanseheving viser hvilken forskjell fleksible og praktisk rettede utdanningstilbud kan gjøre – både for helsearbeidere, pasienter og helsetjenesten som helhet, sier prosjektleder Hilde Eide Tørring ved Fagskolen Vestfold og Telemark.

Moduler studieåret 25/26:

Palliasjon (våren 26)

Hverdagsmestring hos eldre med angst og depresjon (høsten 25)

Eldre og rus (vinteren 25/26)